|
Pod chorągwią Proroka - lekcja poświęcona Arabom
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2231 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Lekcja została przeprowadzona w klasie I gimnazjum. Oparta została o pracę z podręcznikiem, taśmą chronologiczną.
Pod chorągwią Proroka.
Cele lekcji: Uczeń potrafi: Wymagania podstawowe
- Wyjaśnić pojęcia: islam, Koran, Allach, muzułmanin, meczet, era muzułmańska, kalif
- Wskazać na mapie pierwotne siedziby Arabów, kierunki ekspansji i zasięg podbojów
- Wymienić dokonania Mahometa
- Wymienić zasady islamu
- Wyszukiwanie informacji w tekście źródłowym
- Odczytywanie informacji z mapy
Wymagania ponadpodstawowe:
- Wyjaśnić pojęcia: szyici, sunnici, hidżra
- Dostrzegać związki między islamem, religią żydowska i religią chrześcijańska.
- Dostrzec wpływ kultury islamskiej na Europę średniowiecznej
- Wyjaśnić trwałość osiągnięć cywilizacyjnych Arabów
- Wnioskowanie na podstawie tekstu źródłowego
- Ocena postaci
- Wskazywanie faktów i opinii
- Umiejętność powiązania przeszłości z teraźniejszością.
Pomoce dydaktyczne:
- Podręcznik dla Klasy I „Świat człowieka: Średniowiecze”, wydawnictwa WSZPWN
Przebieg lekcji:
- Przypomnienie wiadomości o kręgach kulturowych Średniowiecznej Europy
- Przypomnienie wiadomości o osiągnięciach Bizancjum.
- Na podstawie tekstu podręcznika (str. 24) odpowiedz na pytania:
- Gdzie były pierwotne siedziby Arabów?
- Jaki tryb życia prowadzili Arabowie?
- Czym zajmowali się Arabowie?
Działalność Mahometa:
- Początek islamu 622
- Początek ery muzułmańskiej
- Zasady islamu: wyznanie wiary, modlitwa, jałmużna, post, pielgrzymka do Mekki
- Stworzenie państwa: religia stała się źródłem prawa
- Walki o władzę po śmierci Mahometa:
Szyici (Ali – tytuł kalifa należny tylko krewnym proroka) Sunnici (przeciwnicy Alego)
- Podboje Arabów:
- Na podstawie mapy na str. 25 określamy, jakie ziemie podbili Arabowie?
- Określamy, w jakim okresie trwały największe podboje?
- Państwo Arabów:
- Zwróćcie uwagę, że Arabowie podbijali ziemie zamieszkane przez wyznawców różnych religii?
- Na podstawie tego, co wiecie o Arabach zastanówcie się, jak traktowali mieszkańców podbijanych obszarów? (uczniowie odpowiadają na pytanie, następnie wspólnie analizujemy tekst Koranu o tolerancji religijnej (str. 175).
Nauka:
- Na podstawie tekstu źródłowego (str. 27) odpowiedzcie na pytania:
- Jak Arabowie poznali dzieła antyczne?
- Jakimi dziedzinami nauki interesowali się Arabowie?
- Ekspansja na Europę:
- Jak wyglądała Europa we wczesnym Średniowieczu?
- Na podstawie tekstu (str.29)odpowiedzcie na pytania:
- Kto walczył?
- Gdzie odbywała się walka?
- Jak przebiegały przygotowania?
- Kto zwyciężył w bitwie?
- Jaki jest stosunek autora do walczących stron?
- Wskaż fakt i opinię.
- Notatka:
- Działalność Mahometa.
- Powstanie Islamu
- Podboje arabskie
- Osiągnięcia naukowe
- Życie w państwie arabskim
- Bitwa pod Poitiers 732.
Narysuj taśmę chronologiczną i zaznacz:
Początek ery mahometańskiej. Okres podbojów Bitwa pod Poitiers
Małgorzata Zachajczuk
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|